
(153) 
Onsdag den 22. november 1995 (Spm) 1217 

Svar (7/11 95) 

Sundhedsministeren (Yvonne Herløv Ander- 
sen): 
Jeg kan oplyse, at regeringen blandt andet har 
besluttet at yde godtgørelse til danskere, der var 
ansat af danske myndigheder eller firmaer, 
bortset fra danske videnskabsmænd og journa- 
lister, og som var beskæftiget på Thulebasen 
eller i dennes umiddelbare nærhed, samt even- 
tuelle samboende pårørende (ægtefælle, sam- 
lever og/eller børn) på Thulebasen eller i den- 
nes umiddelbare nærhed. 

Danskere, der har opholdt sig på telestationen 
i Dundas, er omfattet af denne beskrivelse. 

Jeg kan endvidere oplyse, at Dansk Institut 
for Klinisk Epidemiologi (DIKE) i august 1991 
har offentliggjort en undersøgelse af fertiliteten 
blandt mænd ansat på Thulebasen i perioden 
1963-71. 

Undersøgelsen omfattede de 4.322 arbejdere, 
der var ansat på Thulebasen af firmaet Danish 
Construction Corporation (DCC) i perioden 
1963-71. De arbejdere, der var ansat i opryd- 
ningsperioden, blev sammenlignet med de 
arbejdere, der var ansat uden for oprydnings- 
perioden. 

Den samlede konklusion på fertilitetsanaly- 
sen var, at det ikke kunne påvises, at ulykken på 
Thulebasen medførte nedsat fertilitet hos arbej- 
dere ansat på basen i oprydningsperioden efter 
nedstyrtningen. 

Spm. nr. S 298 

Til sundhedsministeren (31/10 95) af: 
Keld Albrechtsen (EL): 
»Vil ministeren kontakte hver enkelt Thule- 
arbejder og meddele, om vedkommende blev 
ramt af plutonium, herunder om vedkommende 
var blandt de 17 danskere, som blev bestrålet på 
hænder og ansigt, og vil ministeren undersøge, 
hvordan det kan være, at den såkaldte tank- 
farmprotokol først blev tilgængelig efter Thule- 
høringen?« 

Begrundelse 

Ifølge Berlingske Tidende den 28. oktober 1995 
siger Erik Mikkelsen, bestyrelsesmedlem i fore- 

ningen af stråleramte Thulearbejdere, at man 
må forsøge at finde navnene på overlevende 
blandt de 64 Thulearbejdere, som blev udsat for 
radioaktiv stråling under oprydningsarbejdet på 
Thulebasen i 1968. Men faktisk burde myndig- 
hederne for længst have underrettet de pågæl- 
dende om det faktum, at de har været udsat for 
radioaktiv bestråling fra plutonium. Ifølge Ber- 
lingske Tidende var 17 danskere endda bestrålet 
på hænder og ansigt. 

Oplysningerne kommer frem, efter at Ber- 
lingske Tidende har bedt om aktindsigt i de 
såkaldte tankfarmprotokoller. Det forekommer 
mærkeligt, at disse rapporter ikke blev fremlagt 
på Thulehøringen, al den stund de var blevet 
efterlyst i adskillige år og tilsyneladende uden 
vanskeligheder ved en simpel sletning af nav- 
nene hurtigt og uden videre besvær kunne 
udleveres til Berlingske Tidende. 

Svar (7/11 95) 

Sundhedsministeren (Yvonne Herløv Ander- 
sen): 
Til brug for mit svar har Forskningsministeriet 
efter indhentet udtalelse fra Risø oplyst følgen- 
de: 

»Der er i tankfarmprotokollen en kolonne, 
hvori den enkelte arbejder har kvitteret for, at 
han har fået skiftet forurenede beklædningsgen- 
stande og, hvis huden var forurenet, er blevet 
vasket, til intet strålingsniveau kunne måles. De 
arbejdere, der har kunnet måles radioaktiv for- 
urening på, er således gjort bekendt hermed 
allerede i 1968. 

Som der blev gjort rede for på høringen, er 
den stråling, plutonium udsender, ikke gen- 
nemtrængende, dvs. den går ikke ind i kroppen, 
selv om den sidder på huden. Derfor er udskift- 
ning af forurenede beklædningsdele og afvask- 
ning af huden tilstrækkelig beskyttelse.« 

Jeg kan i øvrigt tilføje, at de Thulearbejdere, 
der omtales i tankfarmprotokollen, i 1987 blev 
undersøgt for såvel cancerforekomst som døde- 
lighedsforhold. Konklusionen på disse undersø- 
gelser var dels, at cancerforekomsten ikke var 
signifikant forskellig fra det forventede antal, 
dels at dødeligheden ikke adskilte sig fra alle 
danskeres dødelighed. 

Endvidere blev en del af de Thulearbejdere, 
der omtales i tankfarmprotokollen, i 1988 
undersøgt for udskillelse af plutonium i urinen. 


