

Begrundelse

Lokalradio- og tv-nævnet i Københavns Kommune har ved afgørelse af, hvorvidt radiostationen The Voice skulle have fornyet sin sendetilladelse, undervejs i sagen ændret begrundelsen for den trufne afgørelse, efter at grundlaget for det først givne afslag ikke viste sig at være til stede. Igennem udtalelser til pressen begrundes afslaget desuden med andre årsager, ligesom det af udtalelser fra nævnets formand til pressen fremgår, at grundlaget er ændret undervejs.

Svar (10/7 95)

Justitsministeren (Bjørn Westh):

Justitsministeriet finder ikke at burde gå nærmere ind i en bedømmelse af den konkrete sag, der er nævnt i spørgsmålet.

Justitsministeriet har dog i anledning af spørgsmålet anmodet Kulturministeriet, hvorunder loven om radio- og fjernsynsvirksomhed henhører, om en udtalelse.

Som svar på Justitsministeriets anmodning har Kulturministeriet sendt en udtalelse af 4. juli 1995 fra Udvalget vedr. Lokal Radio og TV til Justitsministeriet. I denne udtalelse er der anført følgende, for så vidt angår de faktiske omstændigheder i den sag, der er nævnt i spørgsmålet:

»Lokalradio- og tv-nævnet i Københavns Kommune besluttede på et møde den 22. februar 1995 at give afslag på ansøgning om tilladelse til lokal radiovirksomhed fra henholdsvis foreningen Radio Civil og foreningen Radio Barok. Begrundelsen for de to afslag var, at Radio Civil og Radio Barok, ifølge det i ansøgningerne oplyste, havde solgt henholdsvis 80 pct. og 100 pct. af sendetiden til Nordisk Radio Reklame A/S, hvilket var i strid med et vilkår i de to foreningers daværende sendetilladelser. I forbindelse med underretningen om nævnets afgørelser modtog de to foreninger meddelelse om, at nævnet var indstillet på at genoptage sagerne, såfremt der forelå en misforståelse med hensyn til omfanget af salg af sendetiden.

Nævnet genoptog behandlingen af de to sager den 1. marts 1995 efter at have modtaget redegørelser fra foreningerne. Ud over spørgsmålet om salg af sendetid indeholdt disse redegørelser svar på nævnets anmodning om dokumentation for de to foreningers selvstændige udøvelse af programvirksomheden.

Den 1. marts 1995 traf nævnet afgørelse om at fastholde afslagene til de to foreninger. Dette skete med den begrundelse, at man ikke fandt, at foreningerne opfyldte kravet om selvstændig udøvelse af programvirksomheden. Man havde i den forbindelse lagt vægt på, at det fremgår af de to foreningers samarbejdsaftaler med Nordisk Radio Reklame A/S, at produktionsapparatet – både ansatte og materiel – leveres af sidstnævnte, hvorfor nævnet fandt, at den afgørende indflydelse på programvirksomheden ligger i Nordisk Radio Reklame A/S.

De to foreninger indbragte Lokalradio- og tv-nævnets afgørelser af 2. marts 1995 for Udvalget vedr. Lokal Radio og TV, som den 21. juni 1995 traf afgørelse om, at der ikke kunne meddeles klagerne tilladelse til programvirksomhed i den kommende tilladelsesperiode. Nævnets afgørelser af 24. februar 1995 indgik ikke i udvalgets behandling af sagen, idet disse blev truffet på et andet grundlag end afgørelserne af 2. marts 1995, som blev truffet efter en genoptagelse af sagerne på baggrund af nye oplysninger. Udvalget betragtede således afgørelserne af 2. marts 1995 som uafhængige i forhold til afgørelserne af 24. marts 1995.«

Spm. nr. 1807

Til landbrugs- og fiskeriministeren (30/5 95) af: **Otto Steenholdt (V):**

»Vil ministeren oplyse, om der forekommer særlige vanskeligheder ved import til Danmark af f.eks. mattak, kød og spæk af hvidhval og vågehval, kød fra sæler, tørfisk og havfugle m.v. fra Grønland?«

Begrundelse

Grønlanderhjemmet er en institution, som ejes af Grønlands hjemmestyre, og som har det formål at stille boligfaciliteter til rådighed for meget syge grønlandere, der skal gennemgå behandling på de store københavnske hospitaler. Patienterne lider bl.a. af hjerte-kar-, nyre- og leversygdomme samt af forskellige former for kræft. Grønlanderhjemmet har haft vanskeligheder ved levering af grønlandsk proviant de sidste mange måneder.