
(821) 
13121 3/6 87: Skriftligt besvarede spørgsmål 13122 
[Pia Kjærsgaard] 

Begrundelse 

Den danske befolkning er totalt uvidende 
om den store udgift til nye antenner, som 
den påføres i den nærmeste fremtid. 

Spørgeren har gennem samtaler med for- 
skellige mennesker erfaret, at ingen har vidst 
noget som helst om de problemer af økono- 
misk art, som de stilles over for i nærmeste 
fremtid. Derfor er spørgeren interesseret i at 
få kendskab til, om der fra P&Ts eller mini- 
sterens side er taget skridt til at informere 
befolkningen om antenneproblemerne, og 
hvad det økonomisk indebærer for den en- 
kelte husstand, at de nuværende private an- 
tenner bliver kassable. 

Svar (25/5 87): 

Ministeren for offentlige arbejder (Nør Chri- 
stensen) : 

Danmarks Radios overgang fra VHF til 
UHF vil ske over en længere årrække. I Kø- 
benhavnsområdet vil UHF-sending begynde i 
foråret 1988, men sendingen over den nuvæ- 
rende VHF-sender vil blive opretholdt endnu 
i en årrække. Stationen i Hove vil fra efterå- 
ret 1988 tillige udsende TV 2, og man vil der- 
for med samme UHF-modtageantenne kunne 
modtage begge programmer, og VHF-anten- 
nen vil kunne undværes. Udgifterne til an- 
tenneudskiftning, som naturligvis kun bør 
foretages, såfremt man ønsker at modtage 
TV 2 eller man ønsker den forbedring af 
modtagningen af Danmarks Radios program, 
som Hovesenderen på UHF vil give i Nord- 
sjællandsområdet, er tidligere oplyst at blive 
af størrelsesordenen ca. 1.000 kr. inkl. opsæt- 
ning og installation. 

Oplysningen om dette beløb er indeholdt i 
Mediekommissionens betænkning nr. 5 om et 
øget dansk tv-udbud (nr. 986/1983) og er -  
som omtalt i begrundelsen til spørgsmål nr. S 
1190 -  givet i svar på spørgsmål i Folketin- 
get. Oplysningen har været refereret i dags- 
pressen ved flere lejligheder. 

P&T, Statens Teletjeneste, udsendte sam- 
men med KTAS i november 1986 en fælles 
pressemeddelelse i anledning af rygter om 
omfattende forstyrrelser som følge af etable- 
ringen af TV 2. 

Denne pressemeddelelse er udsendt igen 
af P&Ts Pressetjeneste den 20. maj 1987 i 
anledning af den i svaret på spørgsmål nr. S 

1190 omtalte gengivelse i medierne af påstan- 
de om beløb på 7.000-10.000 kr. til nye an- 
tenner i et stort antal enkelthusstande. 

Radio- og tv-branchen har løbende modta- 
get information fra P&T om de korrekte om- 
stændigheder ved etableringen af Hovesende- 
ren og TV 2-stationerne, og der er planlagt 
udsendelse af detaljeret skriftlig orientering 
til radio- og tv-faghandelen og pressen forud 
for ibrugtagning af de enkelte TV 2-stationer, 
ligesom der i samarbejde med Danmarks Ra- 
dio vil blive givet grundig orientering i en 
tv-udsendelse om modtageforholdene og de 
evt. nødvendige ændringer eller tilføjelser i 
seernes antenneinstallationer. 

Spm. nr. S 1192 

Til boligministeren (14/5 87) af: 

Pia Kjærsgaard (FP): 
»Kan ministeren oplyse, om Arbejdernes 

Boligselskab i Høje Gladsakse har overholdt 
Boligstyrelsens cirkulæres regler vedrørende 
god regnskabsskik, når udgifter i forbindelse 
med direktionens og bestyrelsens rejseaktivi- 
teter ikke fremgår af regnskabet for 1985-86, 
og kan f.eks. et afdelingsbestyrelsesmedlem 
kræve at blive informeret om ovennævnte 
udgifter?« 

Begrundelse 

Et afdelingsbestyrelsesmedlem i Høje 
Gladsaksebebyggelsen her gentagne gange 
bedt ledelsen af Arbejdernes Boligselskab om 
oplysninger vedrørende udgifter til ledelsens 
rejseaktiviteter. Dette er blevet nægtet ham. 
Der er tilsyneladende foretaget modregninger 
i regnskabet, således at tallene ikke er umid- 
delbart tilgængelige. 

Da bestyrelesmedlemmet har løbet panden 
mod tavshedsmuren, er det relevant at bede 
ministeren om en klar tilkendegivelse om 
lovligheden af ledelsens tilbageholdenhed 
med hensyn til at fremkomme med de ønske- 
de oplysninger. 

Der henvises til et indlæg i Bagsværd Fol- 
keblad af 22. april 1987. 

Svar (22/5 87): 

Boligministeren (Thor Pedersen): 
Helt generelt kan jeg oplyse, at samtlige 

indtægter og udgifter i almennyttige boligsel- 


