
1535 7/11 84: Skriftligt besvarede spørgsmål 1536 

[Anne Grete Holmsgård] 

til Kommunekemi i perioden 1976/77, videre 
til BT Kemi i Sverige. Dette er naturligvis 
bemærkelsesværdigt, eftersom giften kom fra 
BT Kemi. Der kunne naturligvis helt teore- 
tisk være tale om, at KVK ville holde BT 
Kemi skadesløs, men det er næppe sandsyn- 
ligt, eftersom der på det pågældende tids- 
punkt var tale om mildt sagt kraftige uover- 
ensstemmelser mellem de to selskaber. 

Svar (30/10 84): 

Miljøministeren (Chr. Christensen): 
Jeg har forelagt spørgsmålet for miljøsty- 

relsen, der oplyser følgende, hvortil jeg kan 
henholde mig: 

»Svaret hertil er nej, idet det ikke er miljø- 
styrelsens opgave at efterspore et økonomisk 
mellemværende mellem to virksomheder.« 

Spm. nr. S 123 

Til miljøministeren (22/10 84) af: 

Anne Grete Holmsgård (VS): 
»Vil ministeren redegøre for, hvilke analy- 

ser det er, BT Kemis direktør, Göran Pra- 
witz, henviser til, når han i K väIlsposten den 
20. oktober 1984 siger, at svenske undersø- 
gelser viser, at jorden ved Kemisk Værk Kø- 
ge og vandet i Køge Bugt er forurenet med 
bl.a. rester af bekæmpelsesmidler?« 

Begrundelse 

I KväIlsposten den 20. oktober 1984 udta- 
ler BT Kemis direktør, Göran Prawitz, at 
». . .  vandanalyser, foretaget i Sverige, viser, 
at både jorden i Køge og vandet i bugten er 
forurenet med både bekæmpelsesmidler og 
farlige kemikalier fra farveproduktionen«. 

Svar (30/10 84): 

Miljøministeren (Chr. Christensen): 
Jeg har forelagt spørgsmålet for miljøsty- 

relsen, der oplyser følgende, hvortil jeg kan 
henholde mig: 

»Som led i hovedstadsrådets recipientun- 
dersøgelse i årene 1976-79 har Kemisk Værk 
Køge bl.a. stillet en række analyseresultater 
udført på et svensk analyselaboratorium til 
rådighed. 

Disse analyser viser, at der i Køge Bugt er 
konstateret målelige koncentrationer af stof- 
fer, der hidrører fra KVKs produktion af 

herbicider, specielt stoffet 2,4 DP. Viden om, 
denne udledning og de målte koncentratio- 
ner indgår i behandlingen af sager vedrøren- 
de KVKs udledningsforhold. 

Med henblik på spørgsmålet om forure- 
ning af jorden ved KVK henvises til svaret 
på spørgsmål S 83.« 

Spm. nr. S 124 

Til ministeren for kulturelle anliggender 
(22/10 84) af: 

Johs. M. Olsen (V): 
»Vil ministeren oplyse, om der foreligger 

en aftale mellem Danmarks Radio og det 
færøske fjernsyn om ændring, redigering og 
klipning i den danske TV-Avis, der sendes til 
det færøske fjernsyn, og i bekræftende fald 
oplyse aftalens indhold og begrundelsen for, 
at ændringer, redigering og klipning må fin- 
de sted?« 

Begrundelse 

Efter en prøvetid fra den 1. april 1984 er 
det færøske fjernsyn officielt indviet fra den 
1. september 1984. 

Det færøske fjernsyn modtager program- 
mer fra DR, efterhånden som disse har været 
udsendt i Danmark. Programmerne, hvoraf 
nogle bliver tekstet på færøsk, sendes uæn- 
drede over det færøske fjernsyn. 

Men der er dog en undtagelse. Den dan- 
ske TV-Avis, som er meget populær på Fær- 
øerne, og som i dansk fjernsyn har en varig- 
hed af ca. 4 timer pr. uge, er ved udsendelse 
i færøsk fjernsyn ændret, redigeret og klippet 
ned til ca. 10-20 minutter pr. uge. Der er 
endvidere i interviews i TV-Avisen klippet på 
en sådan måde, at selve meningen med inter- 
viewet bliver forvansket. Billedmaterialet 
svarer heller ikke altid til den oplæste tekst 
på færøsk, hvilket er observeret af færinger, 
der har set den danske TV-Avis i Danmark 
og ved hjemkomsten til Færøerne har sam- 
menlignet med den delvise genudsendelse. 

Trods heftige angreb på det færøske fjern- 
syn fra seernes side har der ikke været nogen 
reaktion herpå fra fjernsynsledelsen. Da det 
heller ikke ved henvendelse til henholdsvis 
landsstyremanden for kultur og TV-rådets 
formand har været muligt at konstatere, 
hvem der har ansvaret for ændringerne i den 
danske TV-Avis, ønskes det oplyst, til hvem 


