
777 Bilag til bet. o. f.t. beslutn. om etablering af et hybridnet 778 

Bilag II 

Udvalgets skriftlige spørgsmål til ministeren for offentlige arbejder og dennes besvarelse heraf 

Spørgsmål nr. 1: 
»Foreligger der en officiel beslutning om, 

at forudsætningen for etablering af hybrid- 
nettet er en tilslutning på minimum 30 pct.?« 

Besvarelse: 
Der foreligger ingen officiel beslutning om 

at lade en starttilslutning på 30 pet. være kri- 
teriet for, om hybridnettet etableres inden for 
et givet geografisk område. Derimod er det 
regeringens ønske, at hybridnettets udvikling 
skal styres af den faktiske efterspørgsel og i 
øvrigt hvile på et økonomisk bæredygtigt 
grundlag. Det vil være televirksomhedernes 
opgave at konkretisere dette i forbindelse 
med deres planlægning, og indtil videre 
skønner de, at en starttilslutning på mindst 
de nævnte 30 pet. vil være nødvendig for at 
opfylde dette ønske. Denne starttilslutning er 
i øvrigt blandt forudsætningerne for de takst- 
beregninger, der er foretaget i televirksomhe- 
dernes hybridrapport af 1. november 1983. 

Spørgsmål nr. 2: 
»Kan man forestille sig, at Sky Channel 

vil flytte selskabets programmer fra kommu- 
nikationssatellitter til rundspredningssatellit- 
ter?« 

Besvarelse: 
Det er et britisk selskab, Satellite Televisi- 

on PLC, som står for programstoffet Sky 
Channel, der fremføres over EUTELSATs 
satellit ECS-1 til fællesantenneanlæg i euro- 
pæiske lande, hvor lovgivningen tillader det. 
Selskabet har oplyst, at man har optaget for- 
handling med de franske myndigheder om at 
få adgang til at sende programmet Sky 
Channel over den franske direktsendende 
satellit, TDF-1, som ventes etableret somme- 
ren 1986. Resultatet af forhandlingerne fore- 
ligger endnu ikke. Derimod er det nu fast- 
lagt, at der over TDF-! blver tale om et tysk- 
sproget og et fransksproget reklamefinansie- 
ret program fra Radio Luxembourg og et 

fransksproget Europaprogram formentlig af 
tilsvarende art som TV-5, der sendes over 
ECS- I. 

Spørgsmål nr. 3: 
»Hvad koster det at leje 2 timers daglig 

sendetid på en af de rundspredende satellit- 
ter, der opsendes om ca. 1 år?« 

Besvarelse: 
De første rundspredende radio-/TV-satel- 

litter (DBS-satellitter) bliver efter foreliggen- 
de oplysninger den tyske TV-SAT og den 
franske TDF-1. Den tyske satellit vil sende 3 
tyske TV-programmer og et antal radiofoni- 
programmer; nærmere enkeltheder foreligger 
ikke. Anvendelsen af den franske satellit er 
anført i besvarelsen af spørgsmål 2. 

Der foreligger ingen oplysninger om, at 
der kan lejes sendetid i de to satellitter, og 
derfor ej heller oplysninger om sendetimepri- 
ser. 

Spørgsmål nr. 4: 
»Kan ministeren bekræfte, at private kan 

nedtage signaler fra kommunikationssatellit- 
ter i Norge, Sverige, Vesttyskland, Belgien og 
Frankrig?« 

Besvarelse: 
Om situationen med hensyn til privates 

nedtagning af signaler fra kommunikations- 
satellitter (KMK-satellitter) i de nævnte lan- 
de kan det oplyses, at der i samtlige nævnte 
lande (bortset fra Sverige) gælder bestemmel- 
ser som i Danmark, at modtagning fra 
KMK-satellitter forudsætter tilladelse fra te- 
leadministrationen. Om de enkelte lande be- 
mærkes: 

Norge 
Efter udløbet af en 2-årig forsøgsperiode, 

hvor en halv snes private kabelselskaber har 
haft midlertidig tilladelse til nedtagning af 
programstof (Sky Channel og TV-5) til forde- 


