
1621 . 10/2 82: Skriftligt besvarede spørgsmål 1622 

[Energiministeren] 

Der er hidtil anvendt midler i forbindelse 
med følgende projekter: 
-  Dansk Vindteknik A/S 

Dette selskab er dannet i samarbejde 
med Vølund A/S og ASEA A/S. Energi- 
ministeriet har indskudt 5 mill. kr. som 
aktiekapital. 

-  Scaniro 
Energiministeriet har til denne virksoni- 

hed ydet tilskud til udvikling af en kon- 
denserende kedelenbed. Tilskuddet, der 
kommer til udbetaling over en periode på 
1 år, beløber sig til 2,6 mill. kr. 

-  Vindmølleprojekter 
Der er ydet tilskud til videreudvikling 

og etablering af demonstrationsanlæg. Til 
to virksomheder -  IDE-møllen og Vestas 
A/S -  er der ydet 0,5 mill. kr. 

Desuden har ministeriet et stort antal pro- 
jektforslag til behandling. 

Spm. nr. 52 

Til ministeren for kulturelle anliggender (18/1 
82) af: 

Maisted (FP): 

»Kan borgerne sikre sig imod, at statsmo- 
nopolet Danmarks Radio og TV bringer for- 
drejede og urigtige oplysninger, på anden 
måde end ved, at statsmonopolet brydes?« 

Begrundelse 

Den journalistiske frihed i statsmonopolet 
Danmarks Radio har mere og mere karakter 
af en frihed, hvor de arbejdende journalister 
har frihed til at påvirke samfundet dagligt i 
socialistisk retning å la S, 1SF og VS. Ministe- 
ren bør derfor af hensyn til en demokratisk 
meningsdannelse foranledige, at statsmono- 
polet brydes. 

For eksempel oplyser Sjællands Tidende 
fredag den 15. januar 1982, at regionalradi- 
oen i Næstved den 29. december 1981 bragte 
indslag om, at Fuglebjerg socialudvalg skulle 
have været uvilligt til at yde hjælp til en mor 
med et handicappet barn. Ifølge socialud- 
valgsformanden har regionalradioen givet et 
ufuldstændigt og forkert indtryk af sagen. 

Besvarelse (4/2 82): 
I 

! I 

Ministeren for kulturelle anliggender (Lise 
Østergaard): 

Af begrundelsen fremgår det, at spørgsmâ- 
let er foranlediget af et indslag i regionalra- 
dioen i Næstved. Ifølge radioloven kan kla- 
ger over Danmarks Radios programmer ret- 
tes til radiorådet, som i henhold til lovens § 
9, stk. 2, har den endelige administrative af- 
gørelse i spørgsmål om programvirksomhe- 
den. Iflg. radiolovens §§ 16-18 kan radiorå- 
dets afgørelse indbringes for radionævnet. 

Den enkelte borger har således i forhold 
til Danmarks Radio mulighed for at rejse 
spørgsmålet om berigtigelse af urigtige oplys- 
ninger. 

Spm. nr. 72 

Til energiministeren (20/1 82) af: 

Maisted (FP): 
»Har ministeren ført folketinget bag lyset i 

. forbindelse med vedtagelsen af naturgasan- 
lægsloven i 1979?« 

Begrundelse 

Ved vedtagelsen af naturgasanlægsloven i 
1979 blev de samlede regionale investeringer 
anslået til 2,6 mia kr., heraf blev Naturgas 
Syd's udgifter anslået til ca. 450 mill. kr. I 
sommeren 1981 anslog energiministeren, at 
det samme beløb, korrigeret for prisstignin- 
ger og ændringer i projektet, nu var vokset 
til 700 mill. kr. 

I 1982 er beløbet steget yderligere ifølge 
Naturgas 'Syd's ansøgninger om yderligere 
lån til Danmarks Hypotekbank og Finansfor- 
valtning, som energiministeren har anbefalet. 

Besvarelse (3/2 82): 

Energiministeren (Poul Nielson): 
Nej. Min forgænger har naturligvis ikke 

ført folketinget bag lyset. 
Planlægningen af naturgasprojektet i Syd- 

. jylland gennemføres inden for den i begrun- 
delsen for spørgsmålet anførte investerings- 
ramme på 700 mill. kr. (april 1981-prisni- 
veau). Jeg kan i øvrigt henvise til min besva- 
relse af 7. august 1981 af spørgsmål 1270, 
stillet af Ervin Jensen. I svaret er der gjort 
rede for investeringsomfanget i den sydjyske 
region. Som det fremgår her, er der ikke 
grundlag for en påstand om, at folketinget 


