11595

[Wamberg.]
som det skete 1 udsendelsen Kvartifem den
5. juli, samt endelig oplyse, om ministeren
finder, at udsendelser af denne art i stats-
monopolet Danmarks radio gavner Dan-
marks forhold til USA?“

(Spm. nr. 649).

Begrundelse.

Vel tvivler jeg ikke pa, at nogle af Dan-
marks radios medarbejdere er lerensmme.
Idi Amins assistance til terrorister er dben-
bart efter visse radiomedarbejderes opfat-

telse overforbare til hjemlige forhold, om end-

det blodige indslag var af en anden karakter
her, men den, blotte mulighed for, at medar-
bejdere i monopolradioen direkte eller indi-

rekte har hjulpet demonstranterne, m efter-

min opfattelse fore til en omgéende, swrde-

les grundig undersogelse foretaget i fuld of-.

fentlighed.

Udenrigsministerens  lykenskningstele-
gram til Israel efter den strilende rednings-
aktion i Uganda og statsministerens udta-
lelse ved Rebildfesten om samme aktion vil
harmonere darligt med et afslag fra kultur-
ministeren pa at iveerksstte en undersogelse
af det misbrug af radioens monopolstilling,
nogle medarbejdere ifolge BTs artikel har
gjort sig skyldig i.

Minister for kulturelle anliggender Niels
Matthiasens svar (19/7 76):

Ministeriet har udbedt sig en udtalelse fra
Danmarks radio, der bl. a. har meddelt fol-
gende:

»Biter en foretagen underspgelse er Dan-
marks radio af den opfattelse, at der ikke er
grundlag for nogen pastand om, at Dan-
marks radio skulle have hjulpet Rebild-
demonstranter, eller at Danmarks radio
skulle veere blevet anvendt til agitation for
ulovligheders aktive deltagere og bagmand.
Det var det pagewldende programs idé at
formidle en tilskuers indtryk af festen set
fra, beenkene, og der kan ikke vere tvivl om,
at demonstrationen gjorde sterkt indtryk
pé tilskuerne. Dette indtryk — som de gvri-
ge, der er opsamlet i udsendelsen — er efter
Danmarks radios opfattelse formidlet rent
professionelt og upartisk®.

Endvidere skal det oplyses, at ,,Solvog-
nen® over for ministeriet har erkleret, at
der ikke er anvendt statslige midler til alkti-

Spergsmal til ministrene.

11596

onen i Rebild Bakker, men at denne aktion
blev finansieret af de deltagende aktivister
selv. I gvrigt er det ved tildelingen af stats-
stotben til gruppen klart forudsat, sivel fra
teaterrddets som fra ministeriets side, at
teatervirksomheden skal holdes skarpt ad-
skilt fra ,,Solvognen‘s ovrige aktiviteter i
sédvel pkonomisk som driftsmeessig henseen-
de.

Hvad angér de gvrige af hr. Wamberg
stillede spergsmal, skal man udtale, at disse
sporgsmél angar tilretteleggelsen af Dan-
marks radios programvirksomhed, og at
ministeren for kulturelle anliggender efter
loven om radio- og fjernsynsvirksomhed
ikke har mulighed for at gribe ind over for
de afgerelser, der pa dette omréde treffes af
Danmarks radio, 1 gverste instans af radio-
radet.

Af Bernhard Baunsgaard (RV) til socialmini-

steren (7/7 76):

»Kan ministeren bekrefte de oplysniner,
der er givet af professor i statistik og data-
logi Ole M. Nielsen om, at forsorgscentret
for andssvage i Arhus amt har en langt rin-
gere personalenormering end landets gvrige
centre, og 1 bekrsftende fald oplyse, hvordan,
ministeren. agter at rette op pa den ulige
behandling af de andssvage?*

(Spm. nr. 650).

Begrundelse.

Oplysningen, der blev fremsat i en artikel
i Jyllands-Posten for den 6. juli, gik bl a.
ud pa, at FC XTI (Arhus amt) for indevze-
rende finansér for at nd op pa bevillingerne
pr. plads i landet som helhed skulle have en
ekstra bevilling pd 9 mill. kr. Hvis man
skulle nd bevillingsniveauet for TFC II
(Nordsjelland), skulle der gives en ekstra
bevilling pé 11 mill. kr., og hvis niveauet for
FC I (Kobenhavn) skulle nas, ville det
krave en ekstra bevilling p4 18 mill. kr. Det
er tilsvarende oplyst, at utilstreekkelig nor-
mering findes ikke blot i Arhus, men ogsé i
Ribe og Senderjylland.

Socialminister Bva Gredals svar (137 76)
Professor Ole Nielsen fremheever i sin ar-
tikel den lave personalenormering ved for-
sorgscentret for Arhus amt — og ved for-
sorgscentrene for Ribe og Senderjyllands



