
985 14/11 62: Spørgsmål til ministrene. 986 

[GDttschalck- Hansen.] 
Bortset fra Statstidende har vi ikke andre 

statslige meddelelsesmidler her i landet end 
radioavisen og TV-Aktuelt. Formentlig -  
det står mig ikke helt klart, og det vil jeg 
gerne bede den højtærede minister oplyse 
mig om 홢 er radioavisen undergivet den 
gældende presselov, men dette er næppe til- 
fældet med TV-Aktuelt. Jeg tillader mig 
derfor at spørge den højtærede minister for 
kulturelle anliggender, om ministeren vil 
drage omsorg for, at der for radioens ny- 
hedstjeneste gennemføres regler, der til- 
sigter, at fejlagtige meddelelser omgående 
korrigeres. Vi befinder os jo i den højst 
ejendommelige situation, at en fejlagtig 
meddelelse er tilgået offentligheden. Den er 
dementeret af lydradioen, men den er givet 
videre i TV-Aktuelt, og den er givet af en 
statsembedsmand. Dette kan formentlig 
næppe være rigtigt, endsige ansvarligt. 

I Årbog for Danmarks radio og TV for 
1962-63 siger formanden for radiorådet 홢 
jeg beder om tilladelse til et kort citat 홢: 

홢Og mange eksempler kan anføres, der 
viser, at oplysninger, man hår fået gen- 
nem fjernsynsudsendelser, er blevet af 
stor betydning." 
Jeg er helt sikker på, at formanden for 

radiorådet har ret i denne betragtning, men 
når dette er tilfældet, må de oplysninger, 
der gives, og som man tillægger så stor værdi, 
også være objektive, så bør de være kor- 
rekte, og sker der en fejl, så bør den om- 
gående rettes. 

For at noget tilsvarende ikke senere skal 
gentage sig, har jeg tilladt mig at stille det 
anmeldte spørgsmål til den højtærede mi- 
nister. 

Ministeren for kulturelle anliggender 
(Bomholt): Al udsendelse af nyhedsstof i 
radioen finder sted gennem Pressens Radio- 
avis. Det daglige ansvar for radioavisen på- 
hviler chefredaktøren, og tilsynet med radio- 
avisens daglige ledelse føres af et 5 mands 
forretningsudvalg, alle pressefolk. Chef- 
redaktøren er efter denne ordning ansvarlig 
for det stof, der bringes i radioavisens ud- 
sendelser, og må selvfølgelig også være an- 
svarlig for, at urigtige meddelelser så hur- 
tigt som muligt berigtiges. Dette skete også, 

som det ærede medlem anførte, i den her 
foreliggende sag, hvor radioavisen torsdag 
den 8. november i en eftermiddagsudsendelse 
dementerede sin urigtige oplysning i mor- 
genudsendelsen om, at det var finansud- 
valget, der havde afslået et bevillingsfor- 
slag på 100.000 kr. til undersøgelse af stål- 
kutternes sødygtighed. Noget behov for 
særlige regler skulle der næppe foreligge på 
dette område. 

Radioens Aktuelt Kvarter og fjernsynets 
Aktuelt er ikke nyhedsudsendelser. De 
henhører under programchefen for aktuali- 
tets- og nyhedsafdelingen som et led i denne 
afdelings normale programvirksomhed, der 
udøves under ansvar over for radiorådet og 
dettes programudvalg. Udtalelser, der i 
disse udsendelser fremsættes f. eks. under 
interviews af personer, der ikke repræsen- 
terer Danmarks radio, må på lignende måde 
som udtalelser, der fremsættes i foredrag, 
stå for den pågældendes egen regning. Herom 
kan vel de fleste af os være enige: et system, 
hvorefter programchefen eller den pågæl- 
dende programmedarbejder skulle påtage 
sig ansvar for rigtigheden af oplysninger, 
der gives i interviewet eller af en foredrags- 
holder, ville føre ind i et censursystem og 
være praktisk umuligt at gennemføre. Den 
eneste form for censur, der findes i Dan- 
marks radio, er kvalitetscensur, og enhver 
form for meningscensur bør selvsagt være 
bandlyst. 

Det er imidlertid ikke uforeneligt med 
de synspunkter, jeg her har fremhævet, 
at der fra Danmarks radios side bringes 
berigtigelser med hensyn til forkerte oplys- 
ninger om faktiske forhold. Om sådanne 
berigtigelser, altså uden for radioavisens 
område, skal bringes, må bero på et skøn 
i hvert tilfælde hos radioens ledelse. 

Man kan diskutere, hvorledes afgørelsen 
burde være faldet ud i den konkrete sag, 
og jeg vil gerne til det ærede medlem sige, 
at for mig havde det ikke været urimeligt, 
om fjernsynet under en passende form havde 
bragt en berigtigelse gående ud på, at finans- 
udvalget ikke havde fået forelagt den på- 
gældende sag. 

Det ærede medlem refererede ordveks- 
lingen, som fandt sted i det pågældende 
interview, men medtog ikke de to sidste, 
afsluttende sætninger i direktør Juuls rede- 


